Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/faim 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 15 articles
 
 Article 1/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[ ]
 

-

La faim chasse/fait saillir le loup du bois : ...car l'esguillon de fain et contrainte necessité de vivre fait saillir le lou du boys, pour ce que necessité surmonte nature et la pourforce de yssir de ses rigles et de ses loyz. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 13). Mais les povres hommes d'armes, qui ont de la souffraitte et du travail habondamment, sont tousjours prestz à emploier leurs corps pour honneur et renommée acquerir, car on dit communement que la faim chasse le loup hors du bois. (BUEIL, I, 1461-1466, 27). Neccessité fait gens mesprendre Et fain saillir le loup du boys. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 33).

 

Rem. Morawski 1000 : La fains enchace le louf dou bois ; Hassell 107, F1 ; DI STEF. 323c, faim.

 

-

La faim fait éveiller le loir : Ainsy l'endormy sault debout S'il oyt bruyt ou cry de bataille (...). La fain fait eveiller le loir. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 186).

 

-

Les chétifs meurent de faim à la table ou entre les viandes V. chétif

 

-

Faim fait sembler bon le pain. "Quand on a faim, les choses les plus simples paraissent bonnes" : ...la fain fait sembler bon le pain ; n'est sauce ou sel qui vaille fain. Aucuns contre cel trop grant et ardant appetit ont geté eaue froide en leurs potages ; les autres cendres (GERS., Gourm. II, G., 1402, 810).

 

-

[Sentence] Il doit bien mourir de faim celui qui n'ose demander du pain à celui qui peut en donner : Aussi n'est ce pas de mervoille : Celuy doit bien mourir de fain Qui n'ose demander du pain A celluy qui le peut donner. (Narcissus, p.1426, 289).

 

-

Il n'est sauce qui vaille faim : Mais allafois necessité est manger plaisamment pour soutenir nature ; Regulierement ce seroit mieulx d'actendre sa fain, car n'est sauce qui vaille fain. Et ycy on pourroit parler se les queux pechent en appareillant trop curieusement et delicieusement. (GERS., Gourm. II, G., 1402, 807).

 

Rem. Hassell 107, F2.

 

-

Il n'est si dure épée que de faim : Si vinrent très bien à point as Englès et Gascons les pourveanches que li Franchois avoient là amenées, car les leurs lor estoient fallies. Et n'avoient li Gascon et li Englès goustet de pain, troix jours avoit passet. Pour tant avoient il offert les offrez dessus dictes, car il doubtoient plus que li roys Jehans ne les affammaist, qu'il ne doubtaissent la bataille, car il n'est si dure espee que de fain. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 286). Il n'est si dure espée que de fain (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 286). ... la forteresse estoit imprenable, comme on peut encoires présenterment ymaginer par l'apparence du lieu là où elle seoit ; mais comme on dit communément, il n'est si dure ne si tranchant espée que de fain, lequel fain estoit si très grant en la forteresse que il n'est homme au monde de si dur cueur, se il le vouloit considérer, ainsi que l'istoire le tesmoigne, que plorer et lamier [l. larmier] ne l'en convint. (WAUQUELIN, Gir. Ross. M., 1447, 48). ...et j'ay bien auï dire, est parolle averee, Que de faim endurer n'est si trenchant espee. (Enfances Doon de Mayence P., c.1450-1500, 367).

 

Rem. Hassell 104, E58.

 

-

On ne défend pas à un homme de suer, ni à un malade de souffrir, ou à un autre d'avoir faim V. malade

 

-

Tel est riche, qui meurt de faim près de ses biens : Tel est abondant, riche et plain, Qui meurt de fain prez de ses biens ; Tel a de l'argent tout à plain Qui aux povres ne donne riens. (ALECIS, Faintes monde P.P., c.1460, 114).

 

-

Tel gouvernoit la cour jadis, qui meurt de faim en sa maison V. cour

 

Rem. Cf. aussi Morawski 860 : Il avient sovent que chaceour muert de fain
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

"Faim" : Toute semble estre alangouree De povreté, de froit, de fain (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 97).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

Au fig. "Désir" (synon. appetit)

 

-

Avoir (grand) faim de + inf. : Je scey bien qu'elle [Marie-Madeleine] a le cuer autain Et qu'elle est bien de mal affaire ; Bien sçay oussi qu'elle a grant fain De veoir quelque miracle faire A ce prophete de bon aire [Jésus], Que le cuer des gens admollist ; Et pour ce ne fault que l'atraire A aler ouyr ce qu'il dit. (Pass. Auv., 1477, 134).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

"Faim"

 

-

Avoir faim : Si comme en esté par grant chaut, l'en ne dit pas a un homme ou deffent que il ne sue, ne a un malade que il ne se deule ou a .I. autre que il ne ait fain et ainsi de teles choses. (ORESME, E.A., c.1370, 197). Et est impossible par nature tant pour le mouvement du ciel et l'alteracion des choses tirantes et tirees tant pour autres mutacions que celle equalité peust, se elle estoit, longuement durer. Et aussi de celui qui a fain et soif. (ORESME, C.M., c.1377, 550).

 

-

Avoir grand faim : ...car quant ilz [les asnes] ont grant fain, ilz ne se partent ne laissent la pasture pour estre menaciéz ne pour estre batus. (ORESME, E.A., c.1370, 214). Car de la terre il disoient que ausi comme une pel qui est fort tiree equalment de toutes pars ne pourroit estre rompue, et comme celui qui avroit tres grant fain et tres grant soif equalment et avroit pres de soy equalment a amengier [l. mengier d'apr. ms. B] et a boire, semblablement il disoient que par tele indifference repose la terre ou milieu. (ORESME, C.M., c.1377, 550).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[T-L : faim ; GDC : fain ; AND : feim1 ; DÉCT : faim ; FEW III, 406a : fames]

A. -

"Faim"

 

-

Avoir faim aux dents : Mes le moy dedans loger la, Et garde qu'il ait fain aux de[ns]. (Mart. st Pierre st Paul, fragm. Anholt R., c.1480-1500, 202).

 

-

Estancher sa faim. V. estancher

 

-

Estre en faim. "Être affamé" : Je ne suis n'en faint n'en soussy (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 69).

 

-

Se mourir de faim. V. mourir

B. -

"Désir, envie"

 

-

Avoir faim de + inf. : Par le grant Dieu, le temps s'apaise, Je n'oix nul aler ne venir Et je ne me puis soustenir, Cy ay de dormir tresgrant fain (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 237). Messaigier, bien puissiez venir ! Hurfin, toichés en nostre main. De vous veoir avions grant fain. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 23).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

A. -

"Faim"

 

-

Avoir faim : LE CHANOINE. Esbatre m'en vois un petit, Disne a par toy. L'ESCUIER. Voulentiers, sire, par ma foy : J'ay faim (Mir. chan., c.1361, 146). Ceulz qui me menguent et boivent aront encore soif et fain. (Mir. st Panth., 1364, 307).

 

-

Avoir grand faim : L'AMANT. Nous yrons souper moy et toy, Et si aras je say bien quoy Que te donrray. LA MAQUERELLE. J'ay grant fain ; voulentiers yray. (Mir. Theod., 1357, 75).

 

-

Mourir de faim : Ou tu mourras de male fain, Ou tout temps mais que viveras Conme beste herbe brouteras. (Mir. emp. Julien, 1351, 179).

B. -

Au fig.

 

1.

"Besoin" : Et s'ay si grant fain de dormir Que je ne me say ou tourner. (Mir. abbeesse, 1340, 71). Marie ! je me vois pourveoir D'un verre de vin froit et sain, Car j'ay de boire moult grant fain : Je ne bu huy. (Mir. ev. arced., c.1341, 119). Et si scez bien je n'ay qu'un lit Sanz couste, purement de fain, Ou gys quant de dormir ay fain. (Mir. st J. Paulu, c.1372, 109).

 

2.

"Envie" : Voz deux escharboucles prene Et au pape avec moy venez (...) Il a d'achater les desir Et fain moult grant. (Mir. pape, 1346, 390). Et s'il a fain de la veoir [sa femme] Voit en l'abbaie, et pour voir La la verra. (Mir. Theod., 1357, 123).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[T-L : faim ; AND : feim1 ; DÉCT : faim ; FEW III, 406a : fames]

"Faim" : Notez se une povre femme grosse, malade, honteuse, a VI petiz enfans, estoit en la froidure, et n'eust pain pour donner a ses enfans qui criroint a la rage de fain, et une noble et riche dame la veoit, elle seroit trop dure s'elle ne luy donnoit du pain (GERS., Annonc., a.1400, 239). Mais tantost incontinant aucun ne vouldra demander se Dieu doit avoir gloire pour sa puissance ou sapience : ne scavoit ou ne pouoit il mie racheter autrement l'umain lignage que par recevoir telle vilté, impuissance jusques a fain et soif, a plourer, a braire comme ung enfant, voire jusques a recevoir mort tres angoisseuse ? (GERS., Noël, p.1404, 294).

 

-

Faim canine/faim de chien/male faim. "Maladie caractérisée par une faim excessive et insatiable" : La personne qui est gloute a toujours fain de mengier et de boire qui s'appelle fain canine, fain de chien qui ne se puet saouler, dont l'Escripture dit que le ventre des glous est insaciable. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 285). Et ce estoit pour nourrir l'autre part de ceste beste, comme j'ay dit qui estoit toute rungee jusques aux os ; et n'estoit riens qui y parust de tout ce que on luy bailloit né que a ung gouffre de mer, ainsoys mouroit de male fain comme les poetes faingnent de Eusutonnus. (GERS., Noël, p.1404, 309).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 8/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

"État de celui qui est privé de nourriture" : Tout est nyflé, tout est frit, tout perdu, Car en enfer tretous de fain mourrons Se par ton art n'y est brief entendu. (LA VIGNE, S.M., 1496, 367).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 9/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

"Faim" : Car certainement il n'est riens que le prince doye tant doubter que le fain entre son peuple ; car le peuple affamé est de telle condicion qu'il n'a en lui conseil, amour, pitié, priere, foy, menasses ne aultre esgart de devoir, quelconcques soit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 10/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

A. -

"Faim" : Nompourquant li fols [Orphée] retourna Et set jours entiers sejourna Devant la dolereuse porte, Qu'il n'est homs qui riens li aporte. Sa soif estanche de son plour Et sa faim paist de sa dolour. Mais la puet assez demourer, Assez puet braire, assez plourer Et pleindre soy tant qu'il vorra, Que jamais ne la reverra... (MACH., C. ami, 1357, 91).

 

-

Morir de faim : Vous n'avez de vitaille point, Et chascuns là hors la tendra, Si que saiens point n'en vendra, Ne vous n'en porrez point avoir, Pour promesse ne pour avoir. Nos chevaus n'ont paille ne fein, Si que eaus et nous morrons de fein. (MACH., P. Alex., p.1369, 101). ...il respondirent brief et court : "Nous en yrons ; la vie y court. Nous ne volons mie morir Seans de fain, sans cop ferir, Ne ce n'est riens de no pooir Contre le leur, à dire voir." (MACH., P. Alex., p.1369, 107).

 

-

Avoir (grant) faim : Et si vivoient a tous aises ; Ne savoient qu'estoit mesaises ; Onques n'avoient eü fain, N'esté couchié sus pou d'estrain, Qu'onques n'avoient mal geü, Ne point de vin trop chaut beü... (MACH., D. Lyon, 1342, 203). De tous hommes fu deboutez Pour l'orgueil ou il fu boutez, Et parmi champs, parmi boscages Fu mis o les bestes sauvages. La fu son habitation Maint jour, et pour refection, Toutes les fois qu'il avoit fain, Aussi comme un buef mengoit fain. (MACH., C. ami, 1357, 30). Adont li angles, sans attendre, L'ala [le prophète Habacuc] parmi les cheveus prendre Et le porta, c'est verité, En Babiloinne, la cité, Et le mist droit dessus le lieu Ou Daniel fu en milieu Des set lions qui desiroient A mengier, car grant fain avoient. (MACH., C. ami, 1357, 42).

B. -

Au fig. "Envie, désir"

 

-

Avoir grant faim de + inf. : Mon chier ami, je vous pri que vous me veuilliez renvoier par ce message le commencement de vostre livre, cellui que je vous renvoiai piece ha, car je n'en retins point de copie, et je l'ai trop grant fain de veoir. (MACH., Voir, 1364, 742).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

 Article 11/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

A1 animé a faim : ...faucons pelerins qui ont longtemps sejourné à perche (...) ont grant fain et desir de voler (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 302).

Rage de faim : ...il valloit mieuls euls mettre en la volenté dou roi d'Engleterre, se plus grant merchi n'i pooient trouver, que euls laissier morir l'un apriés l'autre par destrece de famine, car li pluiseur en poroient perdre corps et ame par rage de fain. (FROISS., Chron. D., p.1400, 835).

A1 humain a faim de A2 abstr. : Et disrent que ilz les yroient veir et combatre, car ilz avoient grant fain de faire armes. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 304).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 12/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[T-L : faim ; GDC : fain ; AND : feim1 ; DÉCT : faim ; FEW III, 406a : fames ; TLF VIII, 593a : faim]

A. -

Au propre "Besoin de manger"

 

-

Avoir faim : Et avec ce tu doiz savoir Quë en touz lieus où puis vëoir Aucun mendïant qui a fain, Tantost je li donne du pain. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 13373). Et grant piece jeuner le fai, Si que fain ait, et plus legier Soit pour aprendre à bataillier, Ja ventre plain bien n'aprendra Ne sa lecon ne retendra. (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 5048).

B. -

Au fig. "Désir ardent et passionné"

 

-

Avoir faim de + inf. complétif désignant un besoin physique : Quant m'ot ainsi Grace conté Ce biau conte de sa bonté, Grant volenté o et grant fain D'avoir à mengier de ce pain. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 3309). Un aigle voloit ca et la (...) Et souvent au ni repairant Où ses aigletiaus estoient Qui de voler fain avoient (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 7464).
 

Pèlerinages de Guillaume de Digulleville Béatrice Stumpf

 Article 13/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

A. -

"Faim" : ...il mouroit de fain, de froit et de paour. (C.N.N., c.1456-1467, 436).

B. -

Au fig. "Désir"

 

-

Faim de + inf. "Désir ou besoin de faire qqc." : Comme il estoit ung soir avec ses gens, après souper, devisant et esbatant avec eulx, fain luy print d'aller au retrait. (C.N.N., c.1456-1467, 428).

 

-

Avoir faim de + inf. "Avoir le désir de" : Ces gentilz hommes buvoient d'autant et d'autel, et a l'espousé et a l'espousée. Mais au dyable des deux s'[ils] avoi[en]t fain de boire (C.N.N., c.1456-1467, 199). ...monseigneur, qui estoit plus esveillé [qu']un rat, avoit grand faim de deviser (C.N.N., c.1456-1467, 271). ...tant grand faim avoit de rire que a peine il savoit parler. (C.N.N., c.1456-1467, 457).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 14/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[T-L : faim ; GDC : fain ; AND : feim1 ; DÉCT : faim ; FEW III, 406a : fames ; TLF VIII, 593a : faim]

A. -

"Besoin de manger"

 

-

Mourir de faim : ...durant le temps qu'il fu et a esté avec lesdiz Angloiz, il, avec sesdiz compaignons, a esté complice de faire mourir LX François par fort prison, ou par faire mourir de fain et de trop batre. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 95).

B. -

"Envie, désir" : ...ou jour d'yer, de nuit, à la ville de Saint-Lorens, ainsi comme il avoit veillé en l'egleise d'icelle ville (...) jusques environ XJ heures de nuit, il, par fain de dormir qui le surprint, s'en ala coucher dormir sur un siege estant auprès de l'autel et en la chappelle Nostre-Dame, assiz en ladite paroisse et eglise de Saint-Lorens (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 364).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 15/15 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIM     
FEW III fames
FAIM, subst. fém.
[AND : feim1 ; DÉCT : faim ]

"Besoin de manger, sensation résultant du manque de nourriture" : Ont aussi esté trop de gens mors es prisons de Chastellet en cest yver (...) desquelx pluseurs l'en laissoit morir de fain (BAYE, II, 1411-1417, 85).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre